Bitwa pod Wiedniem, czyli zaproszenie w podróż na Saturna

Bitwa-Pod-Wiedniem-PLOd momentu ekranizacji jednej z największych bitew współczesnej Europy przez włoskiego wybitnego reżysera starałem się unikać tego filmu. W końcu obejrzałem. Niestety żałuję. Na taką traumę nie pomoże butelka wina. A na pewno nie jedna.

Po ciekawym początku, niezłym wprowadzeniu, gdy dochodzimy do momentu kulminacyjnego, gdy za chwilę mają zagrać wojenne werble nagle czar pryska i z ekranu wylewa się hektolitrami woda. Inaczej być nie może, bo to wszystko, jakiś pic na wodę. Niech mi nikt więcej nie waży się więcej mówić o „Czterech pancernych”, że to film „grubymi nićmi szyty”.

Co oglądamy w „Bitwie pod Wiedniem„?

Podziwiamy Karę Mustafę, kreowanego na bohatera z dzieł Szekspira, duchownego Marco z umiejętnościami (prawie) chodzenia po wodzie, zamiany wody w wino (prawie) i uleczaniu śmiertelnie chorych (bez problemu) oraz nieudacznika Leopolda, granego przez Adamczyka, co czyni z niego(Leopolda) wybitną postać historyczną, bo Adamczyk znowu pokazał się z najlepszej strony i stworzył świetną rolę.

Jest i zawoalowane przesłanie. Obraz „Czarna Madonna” ma dłuższą scenę niż Olbrychski i Szyc razem wzięci i mówi(metaforycznie rzecz ujmując) więcej niż oni obaj razem w całym filmie. Szyc poza tym nic nie mówi stojąc nieruchomo w jednej ze scen i zastanawia się zapewne, o co tu chodzi i o której będzie kawa. Jest i drugie dno. Chrześcijanizm jest jedyną religią, która kieruje się sercem i dobrocią. Islam jest niedobry, bo fanatyczny, zakłamany i krwawy. Dokopmy, zatem muzułmanom, brzmi przesłanie filmu.

Ekranizacja, jak z amerykańskiego komiksu, tak kiepsko ujęta, że aż oczy bolą od oglądania wymęczonych scen. Na efekty specjalne niestety nie wystarczy już przymknąć jednego oka. Aby znieść ze spokojem to, co dzieje się na ekranie należy zamknąć oczy oba. Nawet filmowy mnich, co drugie słowo mówi: O Boże! I zapewne chodzi mu o całokształt tego dzieła.

Jeśli spodziewacie się efektów specjalnych to obejrzyjcie lepiej któryś z polskich tasiemcowych seriali(patrz: pełna ekspresji scena śmierci Hanki Mostowiak, gdy samochód uderza w kartony a jeden z nich uśmierca ją na zawsze). Przy tym filmie otwieranie puszki Coca Coli to prawdziwy pirotechniczny majstersztyk.

Patriotyzm?

„Polskie zwycięstwo zmieniło losy świata” głosi motto filmu. I to w zasadzie tyle, jeśli chodzi o kwestię ukazania roli Polaków w tej bitwie. Sobieski pojawia się, gdzieś pod koniec filmu, nasze hufce pancerne w postaci husarii ograniczają się do ukazanych z daleka kilkudziesięciu konnych, jakiś mnich macha ze wzgórza Kahlenberg do Kary Mustafy a ci w odpowiedzi wysyłają mu pozdrowienia za pomocą pocisków armatnich.

Niestety nie poczułem ani uniesień, ani dumy narodowej, ani ducha patriotyzmu. Poczułem za to, że ktoś widza robi w balona opowiadając mu historię szytą na miarę brazylijskiej telenoweli. Uśmiałem się do łez, gdy jeden z konnych wiózł sztandar ze współczesnym godłem polski(sic!). Dobrze, chociaż, że piechurzy nie biegali w trampkach.

Refleksja

Studiując mapę świata natrafiłem kiedyś na Rów Mariański, najgłębsze miejsce na ziemi. Ponad 11 000 metrów w głąb oceanu ma, jak dotąd świadczyć o tym, że na naszej planecie nie ma nic równie odległego od suchego lądu. Dno, po prostu głębinowe dno.

Jednak nasza kinematografia udowadnia(razem z Włoską), że taka głębokość to tylko pojęcie względne bez problemu osiągając nie tylko te 11 tysięcy metrów, ale przebijając się na drugą stronę kuli ziemskiej wybijając w niej otwór, szybuje dalej, wchodzi na orbitę księżyca, mija ją i zatrzymuje się gdzieś w okolicach pierścieni Saturna. Tam też powinien znaleźć się ten film, razem z jego reżyserem, pomysłem i realizacją.

Nie od dzisiaj wiadomo, ze polskie kino od dawna już stoi na krawędzi przepaści. Jednak tym filmem zrobiono ogromny krok naprzód.

 

Bitwa pod Wiedniem(2012)

Gatunek: Dramat historyczny, przygodowy

Produkcja: Polska, Włochy

Premiera: 2012

Reżyseria: Renzo Martinelli

Scenariusz: Renzo Martinelli, Valerio Manfredi

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s