„Klacz i źrebię” ze Szczawna-Zdroju. Historia pewnej rzeźby. Wywiad z autorką

258841_1359489332_210c_pCi, którzy mieli okazję zawitać do Parku Zdrojowego w Szczawnie-Zdroju, na pewno pamiętają niezwykłą rzeźbę naprzeciwko Teatru Zdrojowego im. H. Wieniawskiego. Autorką „Klaczy i źrebięcia” jest słynna rzeźbiarka Anna Dębska.
Klacz i źrebię” to tzw. rzeźba animalistyczna. Ustawiona w Szczawnie-Zdroju zdobi tamtejszy Park Zdrojowy. Zachwycony jej formą postanowiłem poznać historię tego niezwykłego dzieła. Wszystko zaczęło się od zdjęcia umieszczonego w galerii na W24. Pod nim pani Jadwiga Kowalczyk napisała: „Rzeźbę klaczy ze źrebakiem wykonała prawdopodobnie pani Anna Dębska”. Słowo „prawdopodobnie” rozbudziło moją ciekawość. O to, kto jest twórcą rzeźby postanowiłem zapytać u samego źródła.
Po wielu perypetiach otrzymałem numer telefonu do pani Anny Dębskiej. Zadzwoniłem. Po wymianie uprzejmości i streszczeniu problemu usłyszałem: „ Tak, to ja ją zrobiłam, to moja rzeźba”. Dalej rozmowa potoczyła się w bardzo miłej atmosferze, bo pani Anna okazała się być niezwykle sympatyczną, pełną empatii osobą.
Anna Dębska urodziła się w Warszawie w roku 1929. W połowie lat 50. XX wieku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych – wydział rzeźby, gdzie studiowała w pracowniach znanych w naszym kraju profesorów: Tadeusza Breyera i profesora Mariana Wnuka. W swoich wywiadach często wspomina, że absolutnie nie fascynował jej ówczesny nurt socrealizmu. Nie odnajdywała się w tej koncepcji, nie chciała tworzyć w tym klimacie.

Czytaj wiecej: http://www.wiadomosci24.pl/artykul/8222klacz_i_zrebie8221_ze_szczawnazdroju_historia_pewnej_rzezby_wywiad_z_autorka_258841.html

Skomentuj

